Gemeente Amsterdam wil 10.000 parkeerplaatsen in het centrum opheffen en in 2025 emissievrije zones in de stad instellen. HOEK wil zich inzetten voor een duurzamer, gezonder stedelijk gebied en is daarom gestart met het onderzoeken van de mogelijkheden ter vermindering van CO2 uitstoot. Het opheffen van parkeerplaatsen zorgt in de dagelijkse praktijk ook voor een uitdaging, het is voor HOEK werknemers die in die binnenstad werken nu vaak al lang zoeken naar een parkeerplek. Dit moet anders kunnen.
Samenwerking
In een zoektocht naar partijen die zich met deze uitdaging in Amsterdam bezig houden, kwam onze business developer in contact met de Amsterdam Economic Board. Daarnaast zijn er gesprekken met DOCKR, een serviceleverancier van ‘vrachtfietsen’, en het installatiebedrijf Feenstra, onderdeel van Vattenfall. Feenstra voert nu al testen uit in Amsterdam met twee bakfietsen in het particuliere cv-onderhoud. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is ook aangehaakt en samen met de genoemde partijen is een onderzoek opgestart naar hubs. Meerdere teams van studenten van de HvA voeren op dit moment voor de deelnemende bedrijven onderzoeken uit, zo ook voor HOEK.
Onderzoek HVA
Daan, student HVA: “Wij hebben 6 weken de tijd om voor HOEK een nieuwe duurzame, toekomstbestendige werkwijze te bedenken. We zijn gestart met een verdieping van de organisatie en probleemstelling, daarna hebben we uit een analyse van de gereden ritten de norm voor een nieuw voertuig bepaald. Momenteel werken we aan 3 scenario’s met verschillende vervoerstypen zoals een streetscooter, elektrische bakfiets of een combinatie hiervan. In de laatste fase van het onderzoeken kiezen we het best passende scenario en adviseren we een locatie voor een eventuele hub. ”
Inmiddels is het onderzoek afgerond, het onderzoek geeft mooie handvatten waar Hoek in 2021 mee gaat testen.
Groen en leefbaar
HOEK wil de stad duurzaam onderhouden. Dan moet je bepaalde stappen met elkaar nemen. Eerder dit jaar deed HOEK een pitch over het project ‘CityBokashi’ tijdens de conferentie Go! NH in de Beurs van Berlage. Wat als we snoeiafval niet meer afvoeren, maar ter plekke verwerken tot bodemverbeteraar? Servicelogistiek bestond al. Om de stad groen en leefbaar te houden, moet het anders. Als we geen afval meer hoeven af te voeren, kunnen we met kleinere vervoermiddelen werken. En hoe kom je dan in Amsterdam en waar laat je het vervoermiddel? Met dit onderzoek dragen wij bij aan SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen. Met elkaar moeten we zorgen voor samenwerking en innovatie in het stedelijk gebied.
Slim en schoon
Slimme en schone servicelogistiek is een belangrijke voorwaarde voor de economische vitaliteit en de aantrekkelijkheid van het stedelijk gebied. Met de inzet van elektrische voertuigen op onze projecten reduceren we de CO2-uitstoot, wat een direct positief effect heeft op de levenskwaliteit en gezonde leefruimte. Door nu al na te denken over een nieuwe werkwijze, kan HOEK zich vóór 2025 aanpassen aan de nieuwe regelgeving. HOEK gaat verder met het realiseren van groene, innovatieve, duurzame oplossingen, waarbij de mens centraal staat. Een groene omgeving waarin het beter leven is. Nu en in de toekomst.
Meer informatie over mobiliteit in de stad?