2019 staat in het teken van interne communicatie, aldus Ilse Pennings. ‘Ik vind het belangrijk dat een medewerker zich prettig voelt, dat we een team zijn en elkaar kunnen inschakelen. De verhalen van de medewerkers kan ik goed gebruiken in de communicatie naar buiten. Zo krijg je een vliegwiel.’
Een normale werkdag begint voor Ilse Pennings, medewerker marketing en communicatie bij HOEK, met het checken van HOEK’s social media-kanalen. Altijd. ‘Ik kijk of we nog ergens op moeten reageren. Of het al tijd is voor een nieuw bericht.’ Daarna duikt ze in de Whatsapp-groep van HOEK, waarin medewerkers beelden van hun werkzaamheden kunnen plaatsen. Ilse: ‘Die app geeft me waardevolle input over waar Hoek allemaal mee bezig is. Het is een mooie mix van werkfoto’s, maar ook beelden van bijvoorbeeld de viering van de Koningsspelen op het pas gerenoveerde Willem-Alexanderplantsoen in Zoetermeer.’
Exponentieel gegroeid
Is het druk op social media? Ilse: ‘Het loopt goed, vooral als we in een post ook de opdrachtgever kunnen taggen en artikelen gedeeld worden. Social media zie ik als een manier om de diversiteit aan werkzaamheden te laten zien: kijk, hier zijn we allemaal mee bezig. Maar we gebruiken het ook voor opdrachtgevers: zo hebben we voor de gemeente Zoetermeer een aparte Facebook-pagina geopend waarop we foto’s delen van alles wat we doen in de wijk, van prullenbakken legen tot participatieprojecten met bewoners. Een hele vernieuwende manier van werken.’
De website vormt nu het centrale punt in de communicatie. Ilse: ‘In het begin moesten mensen wel wennen, vooral aan wat we zeiden op social media. Maar we zijn sindsdien exponentieel gegroeid.
‘Doen jullie dat ook?’
Vorig jaar vierde HOEK haar 75e verjaardag. Het video-interview met directeur André Hoek werd volgens Ilse enorm veel bekeken en gedeeld. ‘We kunnen via digitaal heel goed ons verhaal vertellen. Maar misschien nog belangrijker: mensen zien opeens welke expertises je nog meer in huis hebt. Vroeger hoorde je op kantoor nog wel eens een klant zeggen: “Oh, maar doen jullie dat ook?” Dankzij digitaal hebben mensen nu een veel beter beeld van HOEK en ben je een interessante partij om mee samen te werken.’
Dat niet alleen. Digitaal draagt ook bij aan de verbetering van de plannen van aanpak die HOEK maakt voor verschillende partijen. Ilse: “Door fotografie toe te voegen, kun je kwaliteit zichtbaarder maken. Want we willen eersteklas kwaliteit leveren. We willen geen prijsvechter zijn, maar meedenken over het hele project. Dat is de laatste jaren echt veranderd in de manier waarop we werken: we leveren een totaalaanpak, maken plannen voor een complete wijk en zijn vanaf de beginfase betrokken.”
Je houdt je bezig met zowel interne als externe communicatie, en met pr. Hoe hou je het overzicht? Ilse: ‘Door iedereen te betrekken als ambassadeur op locatie. Dat is hoe communicatie werkt. En daar gebruik ik de groepsapp voor, maar ook de planborden op de kantoren waarop alle projecten staan beschreven, en de maandelijkse teambijeenkomsten waar veel informatie en foto’s gedeeld worden. Het werkt doordat je die mix hebt, die je kunt gebruiken voor de branding van het hele bedrijf.’
Van 30 naar 8 vacatures
Ilse noemt als recent succes de serie video’s die ze samen met marketingbureau Raaf & Wolf maakte om nieuw personeel te werven: ‘In een overvolle arbeidsmarkt moet je je goed onderscheiden.
In de video’s belichten we verschillende functies. Het was een mooi, succesvol project: hiervoor hadden we 30 openstaande vacatures, nu nog maar 8. Intern leefde het ook erg, mensen deelden de video’s met familie. Daar ben ik trots op.’
De dag gaat verder met overleg, het schrijven van een blog of vacature, afspraken maken voor de website, het tijdschrift… Waarom de keuze voor zo’n ouderwets medium? Ilse: ‘Ik wilde na ons jubileumjaar laten zien waar Hoek nu staat. Het tijdschrift is als een tijdstempel: dit is Hoek nu, dit zijn de gezichten, dit doen we en hier staan we voor. We maken het voor alle medewerkers, maar we kunnen het ook goed delen met opdrachtgevers en nieuwe werknemers. Het is een mooie manier om te laten zien dat we trots zijn op het bedrijf en ons vak.’
Verhalen als vliegwiel
Interne communicatie staat dit jaar centraal in de strategie van HOEK. Ilse legt uit: ‘Bij externe communicatie wil je het verhaal van HOEK vertellen. Bij interne communicatie vind ik het belangrijk dat een medewerker zich prettig voelt, dat we als één bedrijf opereren en elkaar steeds kunnen inschakelen. Dat we een team zijn. En met de input van de medewerkers heb ik weer mooie content die ik kan gebruiken in de communicatie. Zo krijg je een vliegwiel. Verhalen die HOEK goed neerzetten en die nooit stoppen.’
Krijg je waardering voor je werk? Ilse: ‘Zeker. Dat uit zich in likes op social media, maar het is nog leuker als ik persoonlijke reacties krijg op bijvoorbeeld de videos. Dat mensen de video aan hun familie laten zien. Maar het kan ook een compliment van een collega zijn, of alle reacties die we kregen naar aanleiding van het personeelsevent, vorig jaar juni. Zonder dat we erom hadden gevraagd, recht uit het hart. Dat soort zaken geven me waardering.’
Meer weten?
Neem vrijblijvend contact op met Ilse Pennings ,
PR & Communicatie