Groen schoolplein voor leerlingen met fysieke beperking

IVN Natuureducatie, Stichting Sensa en Stichting Orion hebben de handen ineengeslagen. Samen hebben zij plannen ontwikkeld voor een groene buitenruimte bij Drostenburg, die toegankelijk is voor kinderen met een fysieke beperking. HOEK zette haar expertise in om het groene plein te ontwerpen. Dit is één van de eerste toegankelijke natuurlijke pleinen voor leerlingen met een fysieke beperking in Nederland. Op deze groene plek kunnen leerlingen met al hun zintuigen de natuur beleven. Naar verwachting wordt het plein in maart 2023 in gebruik genomen. 

Toegankelijk groen schoolplein

De buitenruimte van Drostenburg bestaat vooral uit stenen en toegankelijke speeltoestellen. Om bij de school meer ruimte te creëren voor beleefbaar groen en natuurlijke duurzame materialen, is maatwerk nodig. De focus komt te liggen op natuurbeleving en -educatie tijdens lestijd. Door de achtergrond van de leerlingen is toegankelijkheid het belangrijkste criterium en daarnaast wordt zintuigelijke natuurbeleving  – voelen, ruiken, proeven – gestimuleerd. Jack Deen, directeur van Drostenburg (Stichting Orion): ‘Ons team heeft al langer de wens om meer de doen met natuur. De tijd is rijp om aan de slag te gaan met het creëren van een groene buitenruimte, zodat onze leerlingen baat kunnen hebben van de positieve effecten van de natuur.’

Natuurbeleving voor leerlingen met een beperking

Steeds meer scholen gaan over op een groen schoolplein. Dit is een klimaatbestendige, gezonde en natuurrijke speelleeromgeving. Het maakt kinderen spelenderwijs bekend en vertrouwd met de natuur door er buiten te spelen én te leren. Louwra Postma van IVN Natuureducatie is enthousiast over de samenwerking met Drostenburg en Sensa:

" Wij gunnen het ieder kind om op te groeien met natuur. "

- Louwra Postma, IVN -

‘Het is heel bijzonder om te werken aan een groen schoolplein voor kinderen met een beperking. De groene, bloeiende, zintuigenprikkelende plek kan straks als buitenlokaal gebruikt worden.’ De leerlingen gaan helpen met planten van inheemse struiken, lage bomen en mooie bloemen die goed zijn voor insecten. Er komt een voedselbosje met eetbare planten. De paden zijn rolstoelvriendelijk. En het heeft uitdagende educatieve elementen zoals een insectenhotel en moestuinbakken op rolstoelhoogte. Leerkrachten krijgen een training over buitenles en allerlei educatieve materialen. De leerlingen krijgen gastlessen over alles wat er straks leeft in hun ‘buitenlokaal’.

Handen ineen

De groene buitenruimte wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Sensa (Sensa Zorg) en subsidie van Gemeente Amsterdam. Sensa gelooft dat een natuurlijke, groene omgeving helpt om welzijn en gezondheid te ondersteunen. Verschillende partijen werken samen aan de realisatie van het groene schoolplein: Stichting Sensa,  de directie en een werkgroep met enthousiaste  leerkrachten van Drostenburg (Stichting Orion), experts van IVN Natuureducatie, HOEK en ANMEC.

Ook een groen schoolplein ontwerpen en realiseren?